dik over de helft - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Nancy en Arno - WaarBenJij.nu dik over de helft - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Nancy en Arno - WaarBenJij.nu

dik over de helft

Door: nancy

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Arno

08 November 2012 | Ghana, Bolgatanga

Toen we Arno op gingen halen waren we op de helft. nu zijn we al dik over de helft. En als je over de helft gaat, lijkt de tijd twee keer zo snel te gaan. met Arno heb ik nog een paar nachtje bij onze familie in Tongo geslapen. Iedereen was erg blij hem weer te zien. Mariska sliep al vast in Bolgatanga omdat ze nog steeds te vaak naar de wc moest.....
Viier weken geleden was dat niet zo'n probleem, je ging gewoon lekker in het maisveld zitten. maar nu is het oogsttijd en het maisveld wordt steeds kleiner en kleiner..... de wc die we vroeger hadden is niet echt meer in gebruik. vlak ernaast zijn ze een nieuw huis aan het bouwen en al het zand om bakstenen van te maken is pal naast de wc neergegooid. nu kan de play niet leeggeschept worden. Drie keer raden hoe vol die nu zit....omdat we meer in Bolga moeten zijn vanwege het geitenproject dat echt als een speer loopt, zijn we verhuisd naar Bolgatanga. Daar hebben we op de markt een stoof gekocht en kookgerei zodat we zelf kunnen koken. Koken op houtskool kost wat tijd, maar dan heb je wel je eigen eten!!
Alles is helemaal super in Ghana, behalve het eten. Dus we fantaseren er de hele dag op los waar we op dat moment het meeste zin in hebben. Broodjes kaas, salade met verse tomaten, bietjes, gerookte zalm, pompoensoep, bossche bollen, Ben en Jerryijs, bruin volkorenbrood, gehaktballen van mijn moeder, met rode kool, een geroosterde boterham met biologische rosbief en peper en zout en echte roomboter......
gelukkig is er een tentje waar ze echt lekker eten hebben. Voor Mariska haar verjaardag hebben we daar een hele tafel vol eten besteld. Burritos, verse fruitshake, en een hele grote brownietaart, de allerlekkerste taart ooit!!!
Nadat ik afgelopen week met het thuisfront had geskypt in de veel te koude airco, begon ik keelpijn te krijgen. OH NEE!
De volgende dag voelde ik me echt heel erg beroerd. Toch maar ff naar het ziekenhuis om een bloedtest te doen, want dit voelt als een griepje en dat kennen ze niet in Ghana, de griep. Dan is het altijd iets anders, de M ziekte..... en jawel hoor, zoals bijna iedereen hier, heb ook ik Malaria. Voor de tijd van het jaar is het hier veel te nat en daardoor zijn er ook te veel muggen. met Malerone en 50% deet, word je hier nog steeds lek gestoken. Vooral als je 's nachts naar de wc moet. Ik krijg meteen een kuur mee, waar ik maar meteen mee begin. Ik heb drie dagen geen energie om ook maar iets te doen dan te slapen. gelukkig voel ik me vandaag weer wat beter. Net op tijd om morgen mee te gaan naar Tamale. Daar krijgen alle kinderen van de Dovenschool een screening van een hele rijke stichting (Starkey) uit de VS om hoorapparaatjes aan te meten. Er is hier helemaal niks en niemand nie om de hoorapparaatjes te onderhouden en nieuwe oorstukjes te maken als de kinderen er uit groeien, daarom zijn wij bezig met het audiologisch centrum, dus we hopen op een mooie samenwerking!! ben benieuwd!!
Voor het geitenproject zijn inmiddels 8 vrouwen geselecteerd met in totaal 15 kinderen. Ieder kind krijgt een geit gedoneerd, als tegenprestatie moeten zij de kinderen naar de weekendklas sturen, waar ze bijles krijgen. Ook is met de vrouwen afgesproken dat ze gaan starten met het sheabutterproject. De eerste twee zakken sheanoten, krijgen ze van ons. Daar zullen ze sheabutter van gaan maken en verkopen op de eigen markt. Van de opbrengst zullen ze zelf weer nieuwe zakken noten kunnen kopen. De winst zal verdeeld worden onder de vrouwen.
over twee weken zal er een man een documentaire komen maken over vrijwilligerswerk. Hij zal ook ons komen filmen. Dat is toch mooi voor de bekendheid van onze stichting!!
Arno is inmiddels ook nog aan het werk voor de Youth Harvest Foundation. hij zal de evaluatie van het My Price Project mee gaan uitvoeren. Het project waar hij vorig jaar de subsidieaanvraag voor heeft gedaan.
Ondertussen wordt er door het thuisfront, Emke, al druk gewerkt aan een benefietavond en deelname aan een kerstevenement, om geld in te zamelen voor de verdere opbouw van de twee projecten in Ghana en een derde in Tanzania, waar Emke mee bezig is. maar daar binnenkort meer over,

groetjes
nancy en arno

• 08 November 2012 - 15:59

Marjan:

Hoi Nancy en Arno,
    Jullie hebben al veel werk verricht ik zie erna uit om alle verhalen volgende week van jullie te horen.
    Jammer nancy dat de Malarie je toch te pakken heeft gehad.
    De neusdruppels liggen al klaar voor je in de koffer.
    Tot snel.
    X Marjan

• 11 November 2012 - 10:12

Bas En Elian:

He Arno en Nancy,

Wat een verhalen weer op jullie site, goed bezig hoor! Wel balen dat je malaria hebt gehad, hopelijk ben je nu weer opgeknapt.
    Wij zijn druk met de verjaardag van Mika, hij heeft een traktor gehad en is nu de hele buurt aan het rondrijden, hij wil niet meer naar binnen terwijl het buiten echt koud is, haha.
    Verder gaat alles goed hier, we leven met jullie verhalen mee.

Liefs van de Boertientjes xx

• 12 November 2012 - 20:05

Emmi & Marcel:

Super om te lezen over jullie goede werk. Direct resultaat is natuurlijk prachtig. Houd nog effe vol en hopelijk herstel je snel van de malaria. Dank je wel voor je lieve reactie! liefs van ons.

• 18 November 2012 - 19:40

Julia & Adriën:

Lieve twee helden,
    wow, wat jullie allemaal doen!!! Het is ongeloofelijk imponerend, en een keer begonnen blijf je lezen en genieten van al jullie spannende verhalen. Behalve dan het Malaria stukje, wat minder leuk te lezen. Nancy, hoop dat het echt beter gaat, beterschap! Veel succes verder met jullie super spannend project en veel trots zijn op alles wat je daar al bereikt hebt! Wij genieten van jullie nieuws en zijn trots op jullie! Dikke kus uit de woestijn :)